Tuesday, March 22, 2016

Aktiviti Menghapuskan Rumah Anai-Anai

Dengan nama Allah s.w.t yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

                                                              Image result for rumah anai-anai
                                                    sumber gambar:google.com

Aktiviti menghapuskan anai-anai....sudah lama sebenarnya ingin melakukan aktiviti ini...tetapi sifat malas dan kekangan masa menyebabkan aktiviti ini tergendala...

Tetapi syukur kepada Allah,dapat juga aktiviti ini dilaksanakan...sebenarnya garaj kereta rumah telah lama dijadikan rumah/sarang oleh anai-anai.

Bimbang garaj kereta rumah saya yang dibuat daripada kayu akan runtuh maka saya memaksa diri untuk rajin menghapuskan anai-anai yang berumah di situ.

Proses menghapuskan rumah anai-anai ini tidaklah susah, saya cuma menggunakan ranting kayu bagi tujuan membersih dan menghapuskan rumah anai-anai.....banyak juga bahagian kayu yang sudah dijadikan rumah oleh anai-anai..........

Langkah seterusnya,saya mengecat bahagian kayu atau tiang-tiang kayu garaj kereta rumah menggunakan minyak hitam. Minyak hitam ini sebenarnya lebihan minyak hitam yang digunakan semasa saya menukar minyak hitam motorsikal saya......

Saya tidak pasti jika minyak  hitam ini harus dicampur dengan bahan-bahan lain...tetapi semasa berbual dan mendengar pendapat orang lain iaitu bapa saudara saya dan tauke bengkel motorsikal tidak pula mereka ada menyebut untuk mencampurkan minyak hitam ini dengan bahan-bahan lain semasa mengecat rumah dengan minyak hitam......

Sebenarnya masih banyak lagi bahagian kayu/tiang-tiang garaj kereta rumah yang masih belum dicat dengan minyak hitam tetapi  malangnya minyak hitam sudah habis digunakan...........

Harapnya saya dapat mengecat seluruh tiang garaj kereta rumah dengan segera supaya dapat mengelakkan runtuhnya garaj rumah kereta....serta tiada lagi anai-anai yang akan membuat rumah di garaj kereta rumah saya lagi........

Semasa melakukan aktiviti menghapuskan rumah anai-anai ini lagu Bukan Kerana Nama nyanyian Ramli Sarip kerap bermain di fikiran saya~

"Biarlah seperti anai-anai....lambat laun hancurlah dirimu"

Saya sendiri tidak pasti mengapa lagu ini bermain-main di fikiran saya...cuma saya terfikir juga hebatnya anai-anai ini....walaupun kecil tetapi mampu menghancurkan sesuatu benda...betapa hebatnya cipta Yang Maha Kuasa.......

Tetapi harapnya tidaklah runtuh garaj kereta rumah dan moga saya diberi sifat rajin untuk menyelesaikan aktiviti menghapuskan rumah anai-anai ini.........

Moga ada manfaatnya "post"kali ini...

Insya-Allah...

amin.

4 comments:

Dunia Zumal said...

Rasa risau pula bila fikir tentang anai2 nie

Akupenghibur.com said...

terima kasih atas perkongsiannya.. fuhh naseb baik bce nie.umh ada masalah anai2

At-Tarmizi said...

Dunia Zumal tulah...tahu-tahu dah runtuh jer nanti =)

At-Tarmizi said...

Aku Penghibur sama-sama..kena ambil tindakan awal..bahaya nanti =)

Post a Comment