Saturday, January 31, 2015

Lalang

Dengan nama Allah s.w.t yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihi

                                          

Lalang...

Jangan jadi lalang...

Pesan seorang teman istimewa kepadaku dulu.....cerita lama......

Ketika itu,tidak begitu endah kata-kata dia....

Tetapi ternyata.............setelah bertahun.....terasa bermaknanya pesan dia itu.....

Setelah melalui sedikit demi sedikit cerita hidup......benci mengakui......tetapi benar kata-kata dia itu....

Terkilan....sering terkilan......

Jika tidak terikut gaya hidup Angah dulu yang asyik menonton tv..mungkin tidak akan memakai cermin mata

Jika ikut nasihat Along dulu supaya rajin berjogging mungkin tidak mengalami masalah obesiti..

Jika mengikut nasihat emak supaya tidak berhenti tuisyen...mungkin tidak gagal subjek matematik....

Ini antara secebis kisah kekesalan aku....banyak lagi sebenarnya...........

Ikut...mengikut...

Mengikut gaya hidup angah,mengikut pengaruh kawan supaya ponteng kelas,mengikut gaya hidup kawan lain yang tidak ingin tuisyen......antara cebisan kekesalan hidup kerana menjadi lalang........

Salah siapa? salah diri sendiri.....ya....itu pasti.....aku diberi peluang untuk membuat pilihan......dan juga telah diberi nasihat dan pengajaran....."jangan jadi lalang" tetapi aku tidak ada keberanian untuk berdiri atas kaki sendiri

Aku tidak layak memberi nasihat kerana aku hidup seperti lalang......bergantung kepada orang lain untuk membuat keputusan hidup.........tetapi aku tulis post ini di blog aku kerana aku tidak mahu ada yang mengikut jejak langkah hidupku yang penuh dengan kekesalan.....kerana membuat keputusan berdasarkan pilihan hidup orang lain dan bukan kerana pilihan sendiri.....dan jika ada yang membaca,terbaca tulisan ku ini..... "hidup seperti lalang yang hanya mengikut arus angin sungguh menyedihkan"


semoga ada manfaatnya "post" kali ini

insya-Allah...

amin.

0 comments:

Post a Comment