Saturday, September 13, 2014

Bercakap dan bersembang dengan abang ketiga....mengenai pengalaman kerja

Dengan nama Allah s.wt yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang....


                                                           

Hari ini bercakap...dan bersembang ringan dengan abang ketiga......

Berkisar pengalaman kerja abang ketiga saya...yang pernah menjadi cashier...kerja kilang....tetapi perbualan lebih fokus kepada mengenai melayan pelanggan.......

Sepanjang perbualan....saya sedar abang saya lebih berani berhadapan dengan situasi-situasi yang memerlukan kesabaran..dan keberanian.....berbanding saya....

Saya hanya pernah bekerja di kilang membuat "frame" gambar selama SATU hari sahaja...dan bekerja di kilang pin baju selama DUA hari sahaja........tetapi abang saya bekerja kilang hingga berbulan lamanya.....

Sepanjang ingatan saya......pengalaman kerja saya...ialah membungkus belacan semasa kecil....meningkat remaja dan dewasa....membungkus siput sedut dan daun limau.........menjadi Pengawal Keselamatan.......menjadi Pembantu Jualan di van yang menjual coconut shake...........itu sahaja setakat ini......... sekarang ini saya berniaga kecil-kecilan di pasar borong..........

Berbalik kepada perbualan abang saya.....dia pernah menjadi guru ganti....kerja kilang....cashier.....mengambil upah mengenai hal-hal komputer................dan abang saya memberi nasihat mengenai cara melayan pelanggan dan pastikan kita sentiasa mempunyai rekod yang bersih semasa bekerja dan jika hendak berhenti kerja.......maka  berhentilah dengan cara yang baik...............

Kami berbual dan berbincang...ada perkara yang dipersetujui dan ada yang tidak.......itu perkara biasa dalam perbincangan dan perbualan.............

Tetapi.....kesimpulannya.........abang saya lebih berpengalaman dan lebih berani........jika saya ada sedikit keberanian seperti ini....mungkin saya mempunyai lebih banyak pengalaman kerja lagi.....jika diizinkan oleh-Nya jua.......

Buat Kalian Generasi Selepas Diri yang HEBAT!!! pasti kalian punyai lebih banyak keberanian dalam diri dan kerana itu Kalian-HEBAT!!! ~moga ada manfaatnya" post" kali ini...........

Insya-Allah...

amin.

0 comments:

Post a Comment