Thursday, June 6, 2013

Hanya sedikit Allah s.w.t uji..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Saya pakai rantai..maafkan saya ya Allah
Saya sombong dengan motorsikal saya..maafkan saya kawan(Aiman)
Saya gagal subjek ekonomi..saya salahkan Allah...hinanya saya



............................................................................................................................................

Ketika selesai bermain badminton...saya~hamba Allah yang lemah...pergi membeli roti...dan kemudian pulang semula ke rumah...semasa menaiki tangga..sedar yang dompet Hasif tiada dalam kocek...

Panik...takut-takut dah hilang..saya~hamba Allah yang lemah..berpatah semula ke kedai roti...dan bertanya kepada pekedai jika ada dompet yang tercicir..tetapi tiada..kalau ada kami dah simpan..jawab seorang pekedai....alangkah jujurnya....

Sedih..cemas..takut..bersalah..semua ada dalam fikiran saya~hamba Allah yang lemah......

Paling teruk sekali...saya mula terfikir..kenapa Allah s.w.t memberi saya masalah ini?

Hina..sungguh hina...saya rasa seperti golongan yang hanya memuji Allah s.w.t dan menyalahkan Allah s.wt bila susah.......

Lemah sungguh aku ini...kata saya kepada diri saya.........

Rentetan perkara menyalahkan Allah s.w.t telah lama saya lakukan....

Hari ini.saya pergi ke pejabat PTPTN dengan Aiman..seorang sahabat yang baik.....

Hampa bila saya tahu yang saya tidak dapat baki pinjaman PTPTN untuk lagi satu semester jika saya habis awal...

Memberi Aiman sebotol air minuman..sedangkan Aiman berpuasa hari ini....alangkan pelupanya saya...mendesak pula saya menyuruh Aiman mengambilnya...

Membuat panggilan kepada emak..bila memikirkan saya kena membayar semula hutang Pak Ngah dan PTPTN.....yang bertambah sedih..saya hanya membuat panggilan kepada emak bila saya susah..contohnya semasa saya gagal subjek ekonomi..hampir setiap hari saya membuat panggilan kerana rasa kecewa saya terhadap kegagalan tersebut...

Bila saya senang..saya tidak membuat panggilan setiap hari kepada emak...seperti waktu saya gagal ekonomi dahulu....alangkah derhakanya saya....

Saya gagal mengikut rancangan saya supaya menjual motor kepada bengkel motorsikal tempat saya beli motorsikal tersebut...sebaliknya saya mengikut cadangan kawan-kawan supaya menjual motorsikal tersebut... ya..saya mengikut cadangan kawan-kawan lagi......sedangkan sewaktu saya gagal ekonomi...saya mengikut kawan-kawan mengambil subjek tersebut.....alangkah lalangnya saya......

Saya cuba membuat Projek Tahun Akhir...tetapi gagal..saya terpaksa menunggu Mat Nor-kawan saya yang membuat Projek Tahun Akhir bersama saya.......

Saya sepanjang berada di universiti telah mem"bodek" Mat Nor......supaya saya dapat menyiapkan kerja Projek Tahun Akhir saya..........saya terpaksa berpura-pura suka dengan semua yang Mat Nor katakan..sedangkan hati saya rasa tidak selesa....alangkah penipunya saya.........

Terlalu banyak kesalahan dan kesilapan yang saya buat...sepanjang saya berada di universiti ini...

Saya jatuh cinta..tetapi saya tidak dapat menerima bahawa cinta saya tidak diterima sehingga ke semester terakhir saya di universiti... menunggu seorang perempuan selama dua tahun setengah...merupakan satu kesalahan dan kesilapan saya... tetapi perempua itu tidak pernah salah kerana yang salah itu saya.....

Saya membeli motorsikal..dan bersikap sombong kepada kawan-kawan khususnya kepada Aiman dengan motorsikal tersebut..sehingga terluncur kata-kata yang bagi  saya agak sombong......padahal ianya hanya sebuah motorsikal "second-hand"

Saya mengambil subjek ekonomi sedangkan hati saya berkata tidak mahu mengambilnya...saya mengikut kawan-kawan..dan akhirnya hanya saya seorang sahaja yang gagal........malah seminggu sebelum keputusan itu keluar...saya tidak solat...sombongnya saya kepada Allah s.w.t.......malah semasa menjawab peperiksaan tersebut..saya berniat sekiranya saya gagal saya boleh "stay"lebih lama lagi di universiti dan terus mendapat duit bulanan daripada Pak Ngah...kemudian saya gagal....saya menyalahkan Allah s.w.t atas kegagalan tersebut......alangkah hinanya saya ya Allah s.w.t....

Saya membeli "psp" sedangkan emak telah menasihati saya supaya tidak membelinya...saya degil dan akhirnya saya hanya menjual "psp" tersebut dengan harga rm100 sedangkan saya membelinya dengan harga rm400......saya membeli "psp" tersebut dengan duit PTPTN.........

Saya meminjam kamera Nekna...tetapi saya meminjamnya terlalu lama.....sehingga saya rasa bersalah tetapi saya tidak mampu memulangkannya kerana takut ketua kumpulan bagi projek akuatik ingin meminta gambar yang telah saya ambil dengan kamera Nekna........ maafkan saya Nekna kerana meminjamnya terlalu lama~saya harap satu hari nanti Nekna akan dapat membaca "post" ini.....

Saya pulang mengejut...saya beli tiket kapal terbang dengan harga yang mahal..saya naik teksi dengan tambang yang mahal......saya beli tiket kapal terbang..saya membuat kesilapan dan terpaksa membelinya semula dengan harga yang lebih mahal........saya menipu Pak Ngah...kononnya saya balik bercuti dan terpaksa pulang semula kerana pensyarah telah membuat peperiksaan..saya tipu dan sampai saat saya menulis "post" ini..saya masih tiada keberanian untuk berterus-terang......saya harap bila saya meninggal dunia.....Pak Ngah....telah membaca "post"ini dan memaafkan saya...maafkan saya Pak Ngah.....

Saya pakai rantai leher..saya rambut afro...semua itu kononnya nak menunjukkan saya hebat...sedangkan saya lemah.....


Hanya sedikit yang Allah s.w.t uji..dan ya saya hamba Allah yang lemah..................

Tujuan saya menulis "post" ini ialah supaya kalian~Generasi Selepas Diri yang HEBAT...tidak akan membuat kesalahan dan kesilapan yang sama seperti saya....kerana kalian...HEBAT...insya-Allah...

amin.

0 comments:

Post a Comment