Pagis

Wednesday, June 29, 2011

Senyum yang ceria untuk hati yang hampa

Assalamualaikum w.b.t


sENYUM Yang Ceria Untuk Hati yang hampa,

Titis air mata MembAWA sERIBU cERITa,


Hati,pesan baik-baik,jangan gembira sangat
Hati,pesan baik-baik,nanti sedih tak ingat,
Dunia,awak baru nak melangkah,
Baru nak masuk,
Baru nak bertatih,
Jangan sedih-sedih,
Senyumlah...Bukan susah....

Hati Hampa???SENYUM sahaja...
Hati Nak Menangis???
Tak payah....Senyum sahaja...
Nanti keringlah.........

Hati manusia???siapa boleh baca???
Cinta dalam hati manusia??? asasnya sama...cari bahagia........

Kalau hati tu hamPa Senyum sAHAJA....

sENYUM Yang Ceria Untuk Hati Yang HamPa............................................

Friday, June 24, 2011

Ujian

Assalamualaikum w.b.t




Ujian,
Tegar cuba menahan tangisan,
Menerima dengan rela kekalahan,
Aku manusia yang sering ditewaskan...

Ujian,
Berat untuk menahan beban,
Aku manusia yang tidak punyai kekuatan,
Tewas di setiap pusingan...

Ujian,
Menadah tangan dan mengharap bantuan,
Semoga ada secebis harapan,
Namun kekalahan tetap kekalahan...

Ujian,
Manusia yang penuh keangkuhan,
Ditimpa ujian menguji kesombongan,
Aku manusia yang penuh keikhlafan...

Ujian kali ini,aku tewas lagi...........

Ya-Allah,bantulah hambamu ini...............................

Tuesday, June 21, 2011

Zaman yang dikesalkan

Assalamualaikum w.b.t




Zaman yang dikesalkan,
Hidup penuh dengan kebosanan,
Tinggal dalam ruang ciptaan,
Sendiri,mensia-siakan kehidupan...

Rumah empat petak,
Hidup empat tapak,
Setapak demi setapak,
Menyusun langkah yang sama setiap gerak...

Zaman yang dikesalkan,
Hidup dengan penyesalan,
Bila diimbas apa yang ditinggalkan,
Tiada apa-apa yang layak menjadi kenangan...

Zaman itu terpaksa aku terima,
Dengan hati yang ku paksa untuk bersikap terbuka,
Menerima dengan rela,
Melupakan dengan airmata,

Zaman yang dikesalkan,biarlah hilang dilupakan......................................

Monday, June 20, 2011

Hati yang berbicara

Assalamualaikum w.b.t




Hati yang berbicara,
Soal cinta,soal rasa,
Soal setia,soal tanda,
Terguris jika tak didengari...

Hati yang berbicara,
Biar kita bersama,
Terima dengan terbuka,
Jika hati bicara ia terluka lagi...

Hati yang berbicara,
Kosong di dalam,sepi di jiwa
Aneh,bukankah hati pernah bicara yang serupa???
Mungkin kali ini hati bicara untuk dirinya sendiri...

Hati yang berbicara,
Tak sama dengan ungkapan kata,
Di bibir,mengulum senyuman,
Di hati,mengalir tangisan........

Hati yang berbicara...dirinya sedih untuk kesekian kali.................

Ya-Allah...hanya Engkau yang mengetahui isi hati setiap hambamu............

Saturday, June 18, 2011

Jahil

Assalamualaikum w.b.t






Jahil,satu istilah yang menggambarkan kurangnya pengetahuan seseorang itu sama ada dari segi intelek mahupun emosi.

Semasa aku belajar tentang tamadun islam,keadaan masyarakat Arab sebelum munculnya islam digelar sebagai zaman jahilliyah kerana masyarakatnya yang mengamalkan gaya hidup yang "kurang cerdik" seperti zina,bergaduh,dan kaum wanita dianggap sebagai kaum yang hina.Justeru,amalan membunuh bayi perempuan wujud kerana kaum keluarga menganggap perempuan itu sesuatu yang memalukan keluarga.

Itu cerita sejarah,cerita sebelum munculnya Islam,yang membawa kepada meluasnya ilmu pengetahuan,yang memberi kesedaran akan jahilnya kita tanpa ilmu.

Tapi,bolehkah kita sekarang dengan mendabik dada?berkata sombong,aku bukan bangsa yang jahil???benarkah kenyataan ini???

Aku rasa diri ini masih jahil lagi dan sampai bila-bila pun tetap jahil...

Kenapa aku rasa macam tu?? mudah jawapannya sebab ilmu tu tak pernah cukup dan tak akan habis selagi kita masih melakukan proses pernafasan dalam hidup ini selagi itulah kita kena menuntut ilmu.

Sekarang,bila aku fikir-fikir balik,memang "kosong" betul aku nie...................

ya-Allah,tambahkanlah ilmu ku,tambahkanlah kefahaman ku,dan tambahkan cintaku kepada-Mu.

Wednesday, June 15, 2011

Simpan dalam hati

Assalamualaikum w.b.t




Simpan dalam hati,
Kalau disebut memakan diri,
Terlepas tak boleh nak sembunyi,
Simpan dalam hati,tidak berbunyi.

Simpan dalam hati,
Andai akal belum bersedia lagi,
Andai hati masih tidak berani,
Simpan dalam hati,biar sunyi.

Simpan dalam hati,
Sukar nak dilaksana jika sudah terucap,
Malu aku nanti,isi hati dah diketahui,
Sebab itu,aku suka........

Simpan dalam hati...................................................................

Ya-Allah,semoga aku dapat menjaga hatiku dengan sempurna..............

Tuesday, June 14, 2011

Pandai

Assalamualaikum w.b.t




Apa itu pandai? atau istilah yang bombastik sedikit disebut cerdik,kalau nak guna nama yang menonjolkan seseorang itu memiliki istilah ini disebut sebagai seorang yang intelektual,tapi apa sebenarnya pandai???

Kata orang,kalau nak tahu seseorang itu pandai,cerdik,atau bijak,tengok sahaja "report card" dia atau markah ujian yang dia dapat,cemerlang ke tak...

Kalau seseorang itu dapat "A"-satu simbol yang digunakan dalam sistem pemberian markah,maka dia biasnya dianggap seseorang yang cerdik,bangga mak dan ayah kalau anak dapat semua "A"dalam peperiksaan,habis "pukul canang"satu kampung,buat kenduri tanda menzahirkan kesyukuran sebab dapat anak yang "cerdik,pandai,bijak,"kalau nak lari dari istilah konvensional maka istilah-istilah ini dirangkumkan dalam satu ayat iaitu disebut sebagai "genius".

Tapi betul ke pandai nie sekadar dapat cemerlang dalam peperiksaan???habis kalau seorang "al-insan" itu dapat gagal dalam ujian-tidak pandaikah dia??? atau tidak mempunyai kepandaian???

Aku terfikir,adakah seseorang yang dapat semua "A" itu seorang yang pandai maka secara automatik dia harus pandai dalam segala aspek???

Subjek sainspsikologi yang aku belajar ada menyebut mengenai konsep kepandaian dan dipelopori oleh seorang "al-insan" dari barat iaitu T.Howard Garner(nama dia macam nielah lebih kurang bunyinya,kalau salah ejaan-maaf yer) menyatakan kepandaian manusia dapat dibahagikan kepada 8-antara kepandaian tersebut ialah pandai dalam aspek sukan,pandai dalam aspek muzik,pandai dalam aspek matematik dan logik...dan lain-lain lagi.

Tiba-tiba aku teringat sebuah buku motivasi yang aku beli,tajuknya-Apa Bakat Saya???menyatakan manusia sebenarnya mempunyai kepandaian yang berbeza,so kadang-kadang pandai dalam akademik sahaja tidak bermakna pandai semuanya... ini harus disampaikan kepada golongan "baby boomers"

Unik betul manusia nie,secara permukaannya sama sahaja tapi sangat berbeza........ kepandaian yang dimiliki juga berbeza-beza....

Secara sedar,atau separa sedar,aku rasa aku sudah lama diajar supaya menjadi manusia yang intelek yang sehala tanpa memikirkan aspek kepandaian yang lain...

Sebagai contoh,aku diajar bahawa pelumba motor jalanan itu "al-insan" yang hanyut maka aku ditegah untuk bercampur dengan mereka,walaupun aku mengagumi kepandaian dan kemahiran yang mereka miliki untuk menghiburkan pengunjung percuma yang datang secara sengaja atau tidak untuk melihat aksi mereka...bukankah melakukan aksi itu memerlukan aras pemikiran yang tinggi???pelik...

Dunia sahaja memerlukan kita mempunyai kepandaian yang pelbagai untuk terus berdiri,jatuh bangun bersama-sama....

Pandai bukan hanya sehala,bukan hanya sejalan tapi kenapa aku tak nampak dari dulu?aku gagal untuk sedar bahwa tidak ada manusia yang pandai...kerana ilmu tidak pernah cukup dan tidak akan pernah habis...seperti laut.....

Sedih betul bila aku baru sahaja sedar tidak ada istilah insan yang paling bijak,cerdik kerana manusia sama sahaja-mempunyai kepandaian yang berbeza untuk mrnghasilkan sesuatu yang berbeza...

"Tidak ada manusia cerdik yang akan mengaku dirinya cerdik"

Ya-Allah,hanya Engkaulah yang Maha Bijaksana....................................................

Monday, June 13, 2011

Cemerkap

Assalamualaikum w.b.t




Cemerkap,
Asyik buat silap,
Yang terang nampak gelap,
Yang gelap bertambah malap...

Cemerkap,
Nak buka pintu terhantuk tingkap,
Bila dah terhantuk tingkap,
Boleh pulak buat senyap...

Cemerkap
Memang cukup lengkap,
Juara dalam buat silap
Tapi apa nak buat,cemerkap datang hinggap.....

Cemerkap...cemerkap
Bukan senang nak tangkap
Hahaha...memang best kalau ada penyakit cemerkap.................................

Friday, June 10, 2011

Rancangan

Assalamualaikum w.b.t




Rancangan,hidup sentiasa membuat seseorang itu terpaksa membuat rancangan,suka tak suka itu belakang cerita,yang penting rancangan tetap kena buat,tapi aku sering silap dalam mengatur strattegi,mencorak langkah yang sesuai,dan acapkali hasil daripada rancangan yang aku buat memakan diri.

Semua orang ada rancangan masing-masing dalam hidup ini,sebab kita ciptaan yang paling kompleks dan yang paling hebat diciptakan sebab itu agaknya kita semua mempunyai rancangan hidup yang berbeza dalam hidup ini,tidak seperti haiwan yang telah ditetapkan hidupnya, ditetapkan tugasnya dan tidak pasti pula aku dalam dunia haiwan adakah terdapat istilah cita-cita, seperti seekor semut tentera yang bercita-cita ingin menjadi permaisuri dalam koloninya...

Tapi kita manusia,cita-cita kita berbeza,walaupun yang hakikinya tujuan kita diciptakan adalah untuk beribadat kepada-Nya, tapi dalam meniti hidup bukan itu sahaja semata-mata...banyak lagi yang nak kena gali,nak kena cari....

Nak rancang strategi kena ada ilmu,kena ada pengalaman,kena ada panduan,kena ada tujuan...tapi aku "kosong".... "kosong sangat-sangat"

Starategi yang dibuat haruskah diberitahu atau strategi harus disimpan rapi dalam hati???

ya-Allah,bantulah hambamu ini...................................................................

Thursday, June 9, 2011

Pujian

Assalamualaikum w.b.t




Pujian,
Sentiasa mendatangkan kegembiraan,
Tanpa menyedari datangnya kekecewaan,
Inilah antara penyakit al-insan.......

Pujian,

Jika puji menjadi benci,
Jika puji menjadi maki,
Jika itu yang terjadi,
Benarkan pujian itu ikhlas dari hati???

Pujian,

Sentiasa dikejar menjadi rebutan,
Agar nama menjadi sanjungan,
Mencuri tumpuan,meraih perhatian,
Ternyata pujian itu sungguh kasihan.........


Jika pujian hampirkan kita kepada kejahilan dan kesombongan,benarkah itu yang dikejarkan???


Ya Allah segala pujian itu hanyalah untukmu.........................................

Wednesday, June 8, 2011

Bicara

Assalamualaikum w.b.t




Bicara,
Boleh menjadi sebuah senjata,
Ada tajamnya,ada bisanya,
Ada tawanya,ada dukanya.....

Jika terkena tepat di hati,
Payah dicari ubat untuk penawar diri,
Biar dibalut,biar dijaga rapi,
Agar bicara tidak memakan diri.....

Bicara,
Mudahkah untuk tidak berkata-kata???,
Jika sudah diberi oleh-Nya nikmat bicara,
Sedangkan ada yang tidak mampu memlikinya....

Bicara,mahu bicara apa lagi??? ya-Allah bantulah hambamu ini........................

Monday, June 6, 2011

Berangan

Assalamualaikum w.b.t


Berangan...
Aku cuba untuk singkirkan...
Khayalan demi khayalan...
Tapi aku masih tiada kemampuan...

Berangan...
Hidup sentiasa jer ketinggalan...
Sentiasa jer dalam lingkungan...
Sendiri dalam dunia ciptaan....

Aku tak mampu untuk menghalang khayalan...
Kerana itulah cara aku meneruskan kehidupan...

Berangan dalam dunia sendiri...
Menjadi apa sahaja watak yang diingini...


Ya-Allah.... sedarkan aku dari mimpi dan dunia khayalan ku....................

Saturday, June 4, 2011

Hidup atau mati???

Assalamualaikum w.b.t



Hidup atau mati?
Mana satu pilihan hati?
Kalau aku pilih hidup,apa akan jadi nanti???
Kalau aku pilih mati,betul ke hanya sampai sini???

Hidup,
Tengok orang berjalan,
Kadang-kadang berlari,
Buat hal masing-masing,buat hal sendiri,

Mati,
Orang tengok kita???
Orang ingat lagi ke dengan kita????
Dah tentu tiada siapa lagi nak buat hal kita...

Dah mati,nak ingat apa lagi???
Nak hidup,kena ingat apa lagi???

Tapi kita tak boleh pilih tarikh mati,cuma dah diberi tarikh hidup.........

ya-Allah,berikan aku petunjuk........................................

Wednesday, June 1, 2011

Hidup macam main catur

Assalamualaikum w.b.t

Hidup macam main catur,
Kena rancang strategi baru teratur,
Kalau tak,berterabur,
Tapi aku sering jer kabur...

Mana nak gerak,mana nak letak???

Main catur macam hidup,
Kena fikir betul-betul kalau tak gelap,
Salah letak,habislah...dah silap,
Dah tak sempurna,dah tak lengkap...

Hidup macam main catur,
Aku tahu main catur,

Tapi kenapa aku asyik kabur,
Bila hidup aku macam main catur????

ya-Allah,bantulah aku....